У процесі прийняття остаточної версії закону "Про спрощення процедур реорганізації та капіталізації банків" важливо уникнути впливу лобістів і не створити нові механізми для корупціонерів.
Так в інтерв'ю одному з друкованих видань керуючий партнер міжнародної юридичної компанії "N&D" Андрій Довбенко прокоментував ухвалення в першому читанні з подальшим доопрацюванням відповідного законопроекту.
За його словами, після першого читання в документі були певні корупційні ризики, а також проглядалися інтереси міжнародних банківських груп.
"Якщо брати окремі норми цього законопроекту, то створюється враження, що в ньому зацікавлені іноземні банки, для яких спрощена процедура докапіталізації дозволить збільшити ринкову частку за рахунок поглинання знесилених конкурентів", - говорить представник міжнародної юридичної компанії, юрист Андрій Довбенко.
На думку Андрія Довбенко, в проекті також не були прописані і підстави, що передбачають відмову НБУ від капіталізації або реорганізації банків. "Законопроектом передбачено відповідність плану реорганізації вимогам НБУ, але яким саме – не уточнюється", - зазначив він. За його словами, реалізувати план припинення діяльності потрібно буде за 180 днів, однак санкції за порушення строків не вказані.
"Не передбачені в документі критерії, на підставі яких банком може бути розпочата реорганізація за спрощеною процедурою. Сам вибір банків, які зможуть скористатися цією процедурою, залишатиметься на розсуд НБУ", - підкреслює юридичний експерт. Він упевнений, що подібне може призвести до тенденцій ручного управління НБУ і створення нового корупційного поля.
"Вважаю Помилковим рішення про конвертацію по номіналу акцій у процесі приєднання банків. Адже ринкова вартість практично завжди відмінна від номінальної", - підкреслив Андрій Довбенко. За його словами, різні банки володіють різною номінально і реальною вартістю. Більш правильне рішення, впевнений Довбенко Андрій, - буде обмін акцій банку, виходячи з показників поточної діяльності.
Він зазначив, що у проекті не передбачені гарантії для кредиторів у разі припинення банком діяльності. "Оскарження рішень, які пов'язані з відкликанням банківської ліцензії, реорганізацією або капіталізацією не припиняють їх виконання", - говорить Андрій Довбенко. На його думку, проект має протиріччя і з нормами податкового Кодексу, згідно з яким заборонено регулювання питань оподаткування для банку-правонаступника.
У той же час, документ передбачає і ряд позитивних нововведень, - вважає юридичний експерт. "Серед них – право банків на припинення діяльності без ліквідації юрособи", - упевнений Андрій Довбенко. "Це дасть можливість покинути ринок без навантаження на Фонд гарантування вкладів тим банкам, які не виконають умов щодо докапіталізації", - підкреслив представник міжнародної юридичної фірми. Це, на його переконання, дозволить уникнути і введення тимчасової адміністрації, за умов виконання всіх зобов'язань перед вкладниками.
"Якщо розглядати законопроект в цілому, то експерти впевнені в необхідності його прийняття. Однак після суттєвого доопрацювання", - застерігає Андрій Довбенко. Лише тоді, - впевнений він, - документ зможе давати очікуваний позитивний результат. "В іншому випадку, він може лише посилити проблеми нашої нестійкою банківської системи", - каже юрист Андрій Довбенко.